FAQ

FAQ – Frågor och svar

Vad är en patientskada?

En patientskada är enligt patientskadeslagen när en patient drabbas av lidande, kroppslig eller psykisk skada eller sjukdom samt dödsfall som hade kunnat undvikas om rätt åtgärder hade utförts vid patientens kontakt med hälso- och sjukvården.

Hur gör jag en anmälan?

Du kan anmäla en patientskada via vår webbtjänst Mina Sidor. För att logga in behöver du en e-legitimation.

Du kan också ladda ner en skadeanmälningsblankett direkt från hemsidan. Skadeanmälningsblanketten skriver du sedan ut, skriver under och postar till oss. Vi kan också skicka en skadeanmälningsblankett som du fyller i och returnerar till oss. Du kan också vända dig till vårdinrättningen eller patientnämnden vid ditt landsting.

Hur fungerar er webbtjänst?

För att kunna använda webbtjänsten Mina Sidor krävs att du har en e-legitimation. För att få en e-legitimation måste du ha ett svenskt personnummer och ha uppnått viss ålder. Läs mer om vår webbtjänst här.

Om du har problem med att logga in kan du läsa mer på den här sidan.

Hur fyller jag i skadeanmälningsblanketten?

I skadeanmälan ska du skriva:

  • var och när du vårdades när skadan inträffade
  • vilken skada du vill anmäla
  • av vilken orsak du sökte vård
  • vilken slags behandling eller vård som du fick vid det aktuella tillfället och när den gavs.

Uppge vilket sjukhus som du har vårdats på och klinikens namn så att vi vet varifrån vi kan begära in journaler.

Har du behandlats eller undersökts på flera kliniker för den skada du anmäler, behöver vi veta det också. Vi vill i så fall också ha adressen till eventuella privata vårdgivare och vårdcentraler som du har varit i kontakt med i samband med den anmälda skadan.

Kom ihåg att underteckna skadeanmälan innan du skickar in den. En skadeanmälan som skickas in utan dina underskrifter kan inte behandlas.

Kan jag få hjälp med min anmälan?

Du kan få hjälp av kurator eller patientombud vid det sjukhus eller den mottagning som behandlat dig. Du kan också få hjälp av patientnämnden/förtroendenämnden i ditt landsting. Kontaktuppgifter till din nämnd hittar du här.

Behöver jag skicka in mina journaler?

Nej, det behöver du inte göra. Vid behov beställer vi journaler från dina vårdgivare.

Varför finns det en självrisk?

Självrisken är bestämd i patientskadelagen. För skador orsakade före 2008-07-01 tillämpas en självrisk på 1.000 kr och för skador orsakade från och med 2008-07-01 tillämpas en självrisk på 5 % av det prisbasbelopp som gäller när patientskadeersättningen bestäms (dvs 2.215 kr för år 2016).

Hur stor blir ersättningen?

Denna fråga kan inte besvaras generellt. Det är skadans konsekvenser för just dig som avgör ersättningens storlek. Vi följer de normer som gäller inom skadeståndsrätten och domstolspraxis. Vid skaderegleringen tillämpas ersättningstabeller som är antagna av Trafikskadenämnden.

​Ersättningen beräknas enligt skadeståndsrättsliga grunder, vilket innebär att samma ersättning lämnas som om ärendet skulle ha prövats i allmän domstol.

Hur lång tid tar utredningen?

Vår målsättning är att beslut om ditt ärende går att ersätta eller inte ska fattas inom sex månader, men förseningar kan uppstå om vi inte får det beställda materialet i tid eller får vänta på utlåtande från en medicinsk rådgivare. Ärendet kan också vara komplicerat och därför ta längre tid att utreda. Drar utredningen ut på tiden håller vi dig informerad.

Om patientskadan ska ersättas lämnar vi information om den fortsatta handläggningen. Bedömningen av vilken ersättning som ska lämnas kan ta olika lång tid beroende på skadans omfattning och kringliggande omständigheter, allt från några veckor till flera månader, ibland år.

Hur många anmälningar får ni in?

Vi får in ca 15 000 anmälningar årligen.

Hur många får ersättning?

Cirka 40 % av anmälningarna leder till ersättning.

Vem finansierar verksamheten?

Löf finansieras och ägs av Sveriges landsting och regioner.

Vad har den medicinske rådgivaren för roll?

Vi anlitar medicinska rådgivare inom många olika medicinska specialiteter. Vi rådfrågar dessa specialister när det behövs. De får ta del av din anmälan och den medicinska utredning som finns i ditt ärende. Dessa rådgivare är helt fristående, de har inte varit inblandade i din behandling och är inte heller verksamma på den klinik som du behandlats på. Rådgivarnas roll är att göra en objektiv medicinsk bedömning utifrån de regelverk som finns. De lyder dessutom under särskilda etiska riktlinjer som antagits av vår styrelse och Försäkringsläkarföreningen. Detsamma gäller också för rådgivande tandläkare.

Arbetar ni under sekretess?

Vi handlägger ditt ärende under sekretess. Vi lämnar inte ut uppgifter som rör enskilda personer. Undantag gäller då en myndighet på grund av lag har rätt att vända sig till oss och få upplysningar, Vårdgivaren får också en återkoppling för att kunna förbättra sin skadeförebyggande verksamhet.

Kan jag få utdrag om vilka datauppgifter ni lagrat om mig?

En gång årligen kan du enligt personuppgiftslagen, PUL, begära utdrag från oss om vilka uppgifter som finns i ditt ärende.

Vad gör jag om jag inte blir nöjd med beslutet?

Ibland kommer vi inte överens. Du är alltid välkommen att kontakta oss för att få en närmare förklaring till beslutet. Om du fortfarande inte är nöjd med vårt beslut finns möjligheten att få ärendet prövat av Patientskadenämnden eller domstol. Läs mer om hur du går tillväga om du inte är nöjd.

Vad är skillnaden mellan att vända sig till Löf eller att gå till domstol?

Gör du en anmälning direkt till Löf kan ärendet sakprövas direkt. Vi gör en bedömning om ersättning kan lämnas enligt patientskadelagens regler. Handläggningen hos oss är kostnadsfri för dig. Om du går till domstol får du betala rättegångskostnaderna om du förlorar. Du kan vända dig till domstol om du inte är nöjd med det beslut vi fattat i ditt ärende. Läs mer om hur du går tillväga om du inte är nöjd.

Gäller patientförsäkringen mig som försöksperson?

Patientförsäkringen gäller även för dig som frivilligt deltar som försöksperson i medicinsk forskning.

 Gäller patientförsäkringen mig som donator eller blodgivare?

Patientförsäkringen gäller även för dig som ger blod eller donerar organ.

​Vad gäller vid utlandsvård?

Vid vård i andra länder gäller respektive lands egna system för patientskador. Patientförsäkringen ersätter endast patientskador vid utlandsvård om försäkringstagaren, Sveriges landsting och regioner, remitterat/hänvisat dig för vård och svarar för vårdkostnaderna. Läs mer om försäkringsvillkoren vid utlandsvård.

Vad gäller om anmälan avser ett dödsbo?

Om en skada anmäls där patienten avlidit behöver vi en särskild fullmakt, så kallad dödsbofullmakt, för den person som företräder dödsboet (samtliga dödsbodelägare ska skriva under fullmakten) och som sköter kontakterna med oss. Vi behöver också ett ”Dödsfallsintyg och släktutredning” som den som företräder dödsboet kan beställa från Skatteverket och bifoga fullmakten.

FAQ

Om du inte är nöjd

Kontakta vår klagomålsfunktion om det är något som du inte är nöjd med.

Andra sätt att få hjälp

Ibland är det kanske inte vi som kan hjälpa dig. Här får du information om andra kontaktvägar.