Texter om Löf

Följande texter får ni gärna använda om ni skriver om oss:

Alternativ 1

Löf – En patientförsäkring för alla

Om du drabbas av en skada i vården kan du ha rätt till ersättning enligt patientskadelagen. Vårdas du inom landstings- eller regionsfinansierad vård finns en patientförsäkring hos Löf (Landstingens Ömsesidiga Försäkringsbolag). Där är du som patient automatiskt försäkrad genom din vårdgivare.

All vård och behandling innebär risk för komplikationer som inte är möjliga att undvika. För komplikationer som inte är möjliga att undvika lämnas inte ersättning.

De som har rätt till ersättning är de patienter som drabbats av skador som definieras som patientskador i patientskadelagen. Varje år anmäls cirka 15 000 skador till Löf. Ungefär 40 % av de anmälda patientskadorna ersätts.

Läs mer på www.lof.se

Alternativ 2

Om du skadas i vården

Om du drabbas av en skada i vården som hade kunnat undvikas kan du ha rätt till ersättning enligt patientskadelagen. Alla Sveriges landsting och regioner har tecknat patientförsäkring hos Löf (Landstingens Ömsesidiga Försäkringsbolag). Varje år anmäls ca 15 000 patientskador till Löf. Ungefär 40 % av de anmälda patientskadorna ersätts.

Läs mer på www.lof.se