Så hanteras ditt ärende

Vad händer när du gjort en anmälan?

När din anmälan kommer in till oss bedömer vi vilka uppgifter som krävs för att utreda ditt ärende. Vi behöver ofta patientjournaler från den vårdenhet där patientskadan inträffade, bland annat röntgenbilder och operationsberättelse. Om vi måste beställa dessa handlingar behöver vi ditt skriftliga samtycke och fullmakt.

Utredning

En handläggare ansvarar för den fortsatta utredningen av ditt ärende.

Under utredningen går vi igenom handlingarna. Våra ställningstaganden baseras i första hand på den dokumentation som finns tillgänglig från vårdgivaren. I de flesta fall behöver vi inhämta ett utlåtande från en extern medicinsk rådgivare.

Beslut

När vi är klara med vår bedömning fattar vi ett beslut om ditt ärende går att ersätta eller inte. Vår målsättning är att beslutet ska fattas inom fyra månader, men förseningar kan uppstå om vi inte får det beställda materialet i tid eller får vänta på utlåtande från en extern medicinsk rådgivare.

Ersättning

Skulle ditt ärende inte ersättas kommer orsaken till detta att framgå av vårt beslutsbrev. Ungefär 60 % av alla anmälningar som kommer in till Löf ersätts inte.

Om ärendet ska ersättas lämnar vi information om den fortsatta handläggningen. Bedömningen av vilken ersättning som ska lämnas kan ta olika lång tid beroende på patientskadans omfattning och kringliggande omständigheter − allt från några veckor till flera månader, ibland år.

Ersättning beräknas enligt skadeståndsrättsliga grunder, vilket innebär att samma ersättning lämnas som om ärendet skulle ha prövats i allmän domstol.  Läs mer om ersättningsregler.

Tystnadsplikt

Vi handlägger ditt ärende under sekretess. Vi lämnar inte ut uppgifter som rör enskilda personer. Undantag gäller då en myndighet på grund av lag har rätt att vända sig till oss och få upplysningar. Vårdgivaren får också en återkoppling för att kunna förbättra sin skadeförebyggande verksamhet.

Behandling av personuppgifter

Alla personuppgifter som du lämnar till oss behandlas i enlighet med personuppgiftslagen (PUL) eller fr.o.m. 25 maj 2018 Dataskyddförordningen (GDPR). Läs mer om Löfs hantering av personuppgifter på: lof.se/patient/gdpr/

FAQ

Om du inte är nöjd

Kontakta vår klagomålsfunktion om det är något som du inte är nöjd med.

Andra sätt att få hjälp

Ibland är det kanske inte vi som kan hjälpa dig. Här får du information om andra kontaktvägar.