Informationsmaterial

Informationsmaterial

Här finns en del informationsmaterial som du kan ladda ner och skriva ut från din dator.

Om du skadas i vården – informationsbroschyr till patient (pdf)

Patient- och förtroendenämnder i hela landet beställer kostnadsfritt broschyrer från vårt tryckeri och förmedlar dem vidare ut i vården. Om du vill beställa broschyren gör du det genom din patientnämnd.

Om du skadas i vården - broschyr

Löf – vilka vi är och vad vi gör (pdf)

Löf - Vilka vi är och vad vi gör - broschyr

​Se även våra stödkort med tillhörande folder:

Stödkort

Några goda råd till vårdpersonalen om en patient skadas i vården
  1. Förklara vad som har hänt.
  2. Lyssna på patientens upplevelse av skadan.
  3. Beklaga att patienten fått en skada.
  4. Hjälp till att minska den medicinska skadan.
  5. Förklara hur sjukvården arbetar för att liknande skador inte ska hända igen.
  6. Informera om var patienten kan framföra klagomål.
  7. Informera om var patienten kan söka patientskadeersättning.
  8. Analysera vad ni kan lära av skadan.
  9. Ge stöd till de anställda som varit med vid skadetillfället.

(Framtagna av Löf i dialog med företrädare för landstingen och regionerna)

​Läs mer i vår folder: När en patient skadas i vården – folder (pdf)

​Om du vill beställa stödkort och folder gör du det genom din patientnämnd.

Utbildning

Löf ger ett flertal olika utbildningar och kurser för olika grupper.

Blanketter

Här hittar du blanketter både till patient och vårdgivare