Patientguiden som bidrar till färre skador i vården
Tydlig kommunikation mellan patient och vårdpersonal minskar risken för att inte få rätt hjälp i tid eller att skadas i vården. Därför har Löf nu tagit fram en patientguide som syftar till att öka patientsäkerheten genom att hjälpa dig som patient att beskriva din situation på ett enkelt och strukturerat sätt.
– Bristande kommunikation är en av de vanligaste orsakerna till skador i vården. Därför har vi tagit fram en lättanvänd guide som kan hjälpa dig att förbereda dig som patient inför kontakten med vårdpersonalen. Guiden bygger på beprövad metodik och forskning som visar att tydlig information från början ökar chanserna till ett bättre vårdförlopp, säger Mita Danielsson, chefsjuksköterska på Löf.
Metoden bakom guiden har använts inom vården i många år, men görs nu tillgänglig även för patienter och närstående. Syftet är att förenkla kommunikationen mellan patienten och vårdpersonalen. När du som patient förbereder dig med hjälp av guiden blir det lättare att komma ihåg vad du vill säga och vilka frågor som är viktiga för dig att få svar på. Samtidigt kan vårdpersonalen få en snabb och tydlig bild av din situation.
– Genom att använda guiden kan du som patient, tillsammans med vårdpersonalen, minska risken för att något viktigt missas. Det handlar inte om att man som patient måste kunna en massa medicinska termer, utan om att på ett enkelt och tydligt sätt förmedla vad som är viktigt för just dig, säger Mita Danielsson.
Patientguiden – fyra enkla steg som minskar risken för misstag och skador
Löfs guide består av fyra enkla frågor som du kan använda för att förbereda dig inför ett vårdbesök, ett samtal till 1177 Vårdguiden eller ett möte på sjukhuset. Inför kontakten går du – själv eller tillsammans med den som söker vård – igenom och förbereder svaren på följande frågor:
1. Vad gäller det?
Vem är du och varför söker du vård just nu?
2. Vad är bakgrunden?
Har du haft liknande besvär tidigare? Finns det något i din hälsa som är bra att känna till – till exempel andra sjukdomar, diagnoser, pågående behandlingar, mediciner, allergier eller tidigare operationer?
3. Hur mår du nu?
Beskriv dina symtom så konkret som möjligt. När började de? Har något förändrats? Hur mår du i övrigt? Tar du några läkemedel? Har du några allergier?
4. Vad behöver du?
Vad förväntar du dig av vården? Är det en undersökning, ett besked, ett recept eller en uppföljning? Vad är viktigast för dig just nu?
Metoden fungerar oavsett vilken vårdkontakt det gäller eller hur van du är vid att prata med vården. Du kan fylla i svaren i förväg och ta med till ditt besök – eller använda dem som stöd i telefon eller digital kontakt.
Fakta – Patientguiden
Guiden bygger på en metod som heter SBAR – en struktur för tydlig och säker kommunikation inom vården. SBAR har använts i flera år av vårdpersonal, både i Sverige och internationellt, och bygger på mångårig forskning kring hur viktig information bäst överförs i vårdsituationer.
Metoden är anpassad för att fungera även i samtal mellan patienter och vårdgivare – och passar oavsett vilken typ av vård du söker.
Vid akuta vårdsituationer är det alltid du som patient som avgör om det finns tid och möjlighet att använda guiden.