VÅRDGIVARE

Alla som arbetar inom vården försöker ge patienten bästa möjliga vård. Ändå inträffar det tyvärr skador och felbehandlingar ibland.

Därför är det viktigt att all medicinsk personal kan informera patienten om de möjligheter som finns till ersättning för skador i samband med hälso-, sjuk- och tandvård.

Här hittar du de blanketter du som vårdgivare ibland behöver fylla i

Läs mer

Som vårdgivare har du en upplysningsskyldighet till patienten vid inträffad skada

Läs mer

Vi behöver journaler/material för att kunna utreda en anmäld skada. Anslut gärna till Ljus – Löfs portal för digital rekvirering.

Läs mer
Digital rekvirering av medicinskt underlag

Portal för digital rekvirering

Löf har utvecklat en portal för digital rekvirering, Ljus, som gör det möjligt för regionernas vårdgivare att skicka över medicinska handlingar helt digitalt till Löf. Syftet med portalen är att förenkla hanteringen med rekvisitioner och minska handläggningstiderna. Läs mer om du vill ansluta dig till vår portal.

Läs mer
Gula blommor

Vårt patientsäkerhetsarbete

Löf har som ett av sina uppdrag att arbeta för en ökad patientsäkerhet i svensk sjukvård. Det gör vi genom att stödja våra ägare, regionerna, samt professionella yrkesorganisationer i deras pågående arbete för en säkrare vård. Vill du veta mer om vårt skadeförebyggande arbete och de projekt vi stöttar?

Läs mer

Intresset för Löfs nya forskningssatsning har varit stort. När ansökningstiden stängde hade över 20 ansökningar från hela landet kommit in. Nu står det klart att tio forskningsprojekt beviljats anslag – med ett sammanlagt stöd på drygt 2,5 miljoner kronor. – Det är glädjande att se så många starka ansökningar med tydligt fokus på att förebygga […]

Läs mer

Löf lanserar nu ett samlat material för suicidriskscreening. Syftet är att ge vårdpersonalen ett konkret stöd för att kunna uppmärksamma och hantera suicidrisk. Materialet skickas ut till samtliga somatiska akutmottagningar i Sverige. Det samlade materialet innehåller bland annat ett fickkort med evidensbaserade frågor och ett strukturerat samtalsstöd, framtaget för att underlätta mötet med patienter i […]

Läs mer

Tydlig kommunikation mellan patient och vårdpersonal minskar risken för att inte få rätt hjälp i tid eller att skadas i vården. Därför har Löf nu tagit fram en patientguide som syftar till att öka patientsäkerheten genom att hjälpa dig som patient att beskriva din situation på ett enkelt och strukturerat sätt. – Bristande kommunikation är […]

Läs mer