HemPatientSå hanteras ditt ärende

Så hanteras ditt ärende

Vad händer när du gjort en anmälan?

När din anmälan kommer in till oss bedömer vi vilka uppgifter som krävs för att utreda ditt ärende. Vi behöver ofta patientjournaler från den vårdenhet där patientskadan inträffade, och ibland även röntgenbilder och operationsberättelse. För att kunna beställa dessa handlingar från aktuella vårdgivare behöver vi ditt skriftliga samtycke och fullmakt.

Utredning

Under utredningen går vi igenom handlingarna. Våra ställningstaganden baseras i första hand på den dokumentation som vi inhämtat från aktuella vårdgivare. I de flesta fall behöver vi också inhämta ett utlåtande från en extern medicinsk rådgivare.

Vår målsättning är att beslut om ditt ärende går att ersätta eller inte ska fattas inom fem månader, men förseningar kan uppstå om vi inte får de beställda handlingarna i tid eller får vänta på utlåtande från en extern medicinsk rådgivare. För närvarande har vi något längre handläggningstider än vanligt. Ärendet kan också vara komplicerat och därför ta längre tid att utreda. Drar utredningen ut på tiden håller vi dig informerad.

Beslut

När vi är klara med vår bedömning fattar vi ett beslut om ditt ärende går att ersätta eller inte.

Ersättning

Skulle ditt ärende inte ersättas kommer orsaken till detta att framgå av vårt beslutsbrev. Ungefär 60 % av alla anmälningar som kommer in till Löf ersätts inte.

Om ärendet ska ersättas lämnar vi information om den fortsatta handläggningen. Bedömningen av vilken ersättning som ska lämnas kan ta olika lång tid beroende på patientskadans omfattning och kringliggande omständigheter − allt från några veckor till flera månader, ibland år.

Ersättningen beräknas enligt skadeståndsrättsliga grunder, vilket innebär att samma ersättning lämnas som om ärendet skulle ha prövats i allmän domstol.

Läs mer om ersättning

Exempel på hur skador som anmäls till Löf utreds

Tiden det tar att reglera en personskada varierar beroende på hur komplicerat ett ärende är.

Här finns exempel på hur skaderegleringsprocessen kan se ut för olika typer av skador

Tystnadsplikt

Vi handlägger ditt ärende under sekretess. Vi lämnar inte ut uppgifter som rör enskilda personer. Undantag gäller då en myndighet på grund av lag har rätt att vända sig till oss och få upplysningar. Om du samtyckt till det får vårdgivaren en återkoppling för att kunna förbättra sin skadeförebyggande verksamhet.

Behandling av personuppgifter

Alla personuppgifter som du lämnar till oss behandlas i enlighet med Dataskyddförordningen (GDPR).

Läs mer om Löfs hantering av personuppgifter.