Frågor och svar
FAQ – Vanliga frågor och svar om Löf och patientförsäkring
Vår ambition är att alltid kunna genomföra en så pass god och fullständig utredning i varje enskilt försäkringsärende. Samtidigt är alla våra ärenden är unika och handleds löpande.
Detta innebär att våra handläggningstider kan variera. Från våra minst komplexa ärenden där du som kund oftast får ett beslut inom en månad, till våra mest komplexa ärenden som istället kan komma att pågå under flera års tid.
Vi uppmanar dig alltid att ta kontakt med din handläggare, för att få en så pass god uppskattning kring hanteringen av just ditt försäkringsärende.
Något förenklat så innebär vår patientförsäkring att du som patient inom den regionala vården kan få ersättning för en undvikbar skada. Det handlar med andra ord inte om den ordinarie skada som du sökt vård för, utan vår försäkring täcker endast den eller de skador som uppkommit i samband med din vård eller behandling. En skada som dessutom hade kunnat gått att undvikas från vårdens sida.
Vi förstår att det alla gånger inte är enkelt för dig som enskild patient att på egen hand förstå om den skada som du åkat ut för hade kunnat gå att undvikas, och därför har vården alltid en skyldighet att i dessa lägenheten informera dig om oss och vår försäkring.
Är du osäker på om just du råkat ut för en undvikbar skada? Vi rekommenderar dig att i ett första läge alltid ta kontakt med din vårdgivare, eller patientnämnden i din region. Du kan därutöver alltid välja att kontakta oss via vårt kundcenter.
Läs vidare om vilka moment som omfattas och inte omfattas av vår försäkring.
Som en del i vårt utredningsarbete så begär vi in dina journaler och andra medicinska handlingar från din eller dina vårdgivare. Du som kund behöver med andra ord inte tänka på detta.
Däremot behöver vi din hjälp i samband med att du anmäler din skada till oss. Tänk därför alltid på att:
- Lämna in ditt samtycke i samband med att du anmäler din skada. Detta krävs för att vi ska kunna hantera dina journaler och andra handlingar från din eller dina vårdgivare.
- Säkerställa att du alltid har namn och adressuppgifter till den eller de vårdgivare där du behandlats, innan du anmäler din skada.
Något förenklat innebär vår patientförsäkring att du som patient inom regional hälso-, sjuk- och tandvården kan få ersättning för en undvikbar skada.
Att skadan måste vara undvikbar innebär att vår försäkring endast täcker den skada som uppkommit i samband med din ordinarie vård eller behandling. Vår försäkring täcker inte den ordinarie skada som du sökt vård för.
Med andra ord måste den skada som du anmäler till oss kunna ha gått att undvika från den regionala vårdens sida. Detta för att vi ska kunna göra bedömningen att det handlar en undvikbar patientskada.
Du anmäler din skada till oss direkt via vår hemsida.
För att vi ska kunna genomföra en så pass välgrundad utredning av din skadeanmälan som möjligt, så är det viktigt för oss att vi får in rätt uppgifter från dig som kund.
Säkerställ därför alltid att:
- Den patientskada som du vill anmäla har uppstått inom den regionfinansierade hälso-, sjuk- eller tandvården
- Den patientskada som du vill anmäla finns dokumenterad och är journalförd hos din vårdgivare
- Den patientskada som du vill anmäler gäller dig själv
- Du har tillgång till namnet eller namnen på den eller de vårdgivare (klinik/mottagning) som behandlat dig, inklusive dess adressuppgifter
- Du har tillgång till din e-legitimation
Av säkerhetsskäl har du upp till 60 minuter på dig att genomföra din anmälan till oss. Därefter kommer dina uppgifter att gå förlorade och du behöver då göra om din anmälan på nytt. Säkerställ därför att du har tid och utrymme för att genomföra din anmälan.
För att anmäla en skada som drabbat någon annan (ex. vårdnadshavare, anhörig, ombud eller dödsbo) kan du inte göra det digitalt via vår hemsida.
Besök istället någon av följande sidor för all vidare information om hur du ska agera:
Som försäkringsbolag så hanterar vi aldrig reklamationer gällande exempelvis bemötande eller resurshanteringen inom vården.
Vi rekommenderar istället att du tar kontakt med patientnämnden inom din region.
Om skadan har uppkommit till följd av handhavande fel under ditt vaccinationstillfälle, så kan du anmäla skadan till oss. Om skadan istället beror på själva vaccinet, så rekommenderar vi istället att du tar kontakt med Läkemedelsförsäkringen.
Om du är osäker, ta kontakt med din patientnämnden i din region.
Skador som uppkommit inom den privata vården kan inte anmälas till oss, utan ska istället anmäldas till den privata vårdgivarens försäkringsbolag.
Huvudregeln för att kunna anmäla en skada till oss är att din vårdgivare måste tillhöra någon av landets 21 regioner. Alternativt att vårdgivaren har ett vårdavtal med regionen i fråga.
Om du är osäker, kontakta regionens patientnämnd.
Patientförsäkringen gäller för dig som frivilligt deltar som försöksperson i medicinsk forskning. Men detta förutsätter att det finns ett skriftligt samtycke.
Patientförsäkringen gäller för dig som ger blod eller donerar organ.
Vid utlandsvård ersätter vår patientförsäkring endast de patientskador där Sveriges regioner remitterat (hänvisat) dig vidare för vård, och där den regionala vårdgivaren stått för vårdkostnaderna.
Läs mer om försäkringsvillkoren vid utlandsvård.
Samtliga av våra utbetalningar sker via Swedbanks utbetalningssystem (SUS). Du som kund behöver därför ha ett konto kopplat till denna tjänst.
Om du saknar ett konto vi istället att skicka ut en kontantavisering till dig. På vår avisering finns det möjlighet att ansluta ditt konto i annan bank till Swedbanks utbetalningssystem.
Alla försäkringsärenden som kommer in till oss är unika och därför skiljer sig även våra ersättningsnivåer åt. Ersättningens storlek avgörs bland annat av skadans konsekvenser för dig som kund. Vi följer till detta alltid gällande branschpraxis för rätten till skadestånd.
Alla företag och organisationer är skyldiga att lämna arbetsgivardeklaration (AGI) till Skatteverket, samt redovisa skattepliktiga ersättningar och skatteavdrag för varje betalningsmottagare. Detta görs varje månad.
Vi har sedan 2018 valt att helt ta bort den tidigare självrisken för dig som kund. Därför räknas ingen självrisk av från den ersättning som vi betalar ut till dig.
Är du inte nöjd med det beslut som vi fattat så uppmanar vi alltid dig att ta kontakt med oss i ett första läge. Detta för att vi ska kunna få möjligheten att ge dig en mer detaljerad och grundlig förklaring till vårt beslut.
Om du fortfarande inte är nöjd efter detta så har du alltid rätt att få ditt ärende omprövat av oss. Omprövningen genomföras av en ny handläggare som inte arbetat med ditt skadeärende sen tidigare.
Om du fortfarande inte är nöjd med vårt beslut kan du alltid välja att ta ditt ärende vidare till den oberoende Patientskadenämnden, vars beslut vi alltid följer. Därutöver kan du alltid välja att vända dig till en allmän domstol.
Läs mer om hur du går tillväga om du inte är nöjd.
Är du inte nöjd med det beslut som vi fattat så uppmanar vi alltid dig att ta kontakt med oss i ett första läge. Detta för att vi ska kunna få möjligheten att ge dig en mer detaljerad och grundlig förklaring till vårt beslut.
Om du fortfarande inte är nöjd med vårt beslut kan du alltid välja att ta ditt ärende vidare till den oberoende Patientskadenämnden, vars beslut vi alltid följer. Patientskadenämndens hantering av ditt ärende innebär aldrig någon ytterligare kostnad för dig som kund.
Om du istället väljer att gå vidare med ditt ärende till en allmän domstol så kan du behöva betala rättegångskostnaderna, om du förlorar fallet.
Läs mer om hur du går tillväga om du inte är nöjd.
Efter att du anmält din skada till oss så kan du följa ditt försäkringsärende via vår webbtjänst Mina sidor.
För att använda tjänsten krävs det att du har en giltig e-legitimation. Om du idag saknar en e-legitimation i så rekommenderar vi dig att kontakta din bank, eller besök e-legitimation.se.
Om du har problem med att logga in kan du läsa mer på den här sidan.
Något förenklat så innebär vår patientförsäkring att du som patient inom regional hälso-, sjuk- och tandvården kan få ersättning för en undvikbar skada.
Att skadan måste vara undvikbar innebär att vår försäkring endast täcker den skada som uppkommit i samband med din ordinarie vård eller behandling. Vår försäkring täcker med andra ord inte den ordinarie skada som du sökt vård för.
För att vi ska kunna ersätta den uppkomna skadan så måste vi också ha kunnat konstatera att den hade gått att undvika från vårdens sida.
När du anmäler din skada till oss behöver vi veta vilken vårdgivare du har besökt. Vårdgivare kan vara alltifrån ett sjukhus, klinik, mottagning, vårdcentral eller folktandvård.
Om du har behandlats eller undersökts hos flera olika vårdgivare så är det också viktigt att vi känner till detta i samband med att du anmäler din skada till oss. Var därför noga med att ange samtliga vårdgivare i samband med din anmälan.
Detta är viktigt för oss att veta för att vi i samband med utredningen av ditt ärende ska kunna begära in journaler och andra medicinska handlingar från den eller de vårdgivare som du besökt.
Vi tar emot ungefär 20 000 försäkringsärenden varje år, varav en tredjedel (2023) av dessa ersätts. Resterande ärenden har med andra ord inte kommit att omfattas av vår försäkring.
För att säkerställa att du som kund får en så pass fullgod bedömning i din anmälan till oss, så har vi anlitat externa medicinska rådgivare. Rådgivarna är alla läkare med flera års specialistkompetens inom sina respektive områden.
Rådgivarens uppdrag är att genomföra en objektiv medicinsk bedömning av ditt skadeärende. Bedömningen blir därefter en del av vårt utredningsarbete och kommande beslutsunderlag.
Det råder alltid sekretess för samtliga av våra försäkringsärenden. Det innebär att vi aldrig lämnar ut några uppgifter om ditt ärende.
Undantag gäller då en myndighet på grund av lag har rätt att vända sig till oss och få upplysningar.
Du har alltid rätt att kostnadsfritt ta del av information om vilka personuppgifter som vi behandlar om dig, ett så kallat registerutdrag.
Läs mer om hur Löf hanterar personuppgifter och hur du kan begära ett registerutdrag.
Vi är regionernas ömsesidiga försäkringsbolag och ägs av landets 21 regioner. Varje år hanterar vi över 20 000 försäkringsärenden och betalar ut ungefär en halv miljard kronor i ersättning till patienter och efterlevande.
Vårt uppdrag är att utreda de patienter som skadats inom vården, samt ersätta de som drabbats av en undvikbar patientskada. Vi arbetar samtidigt förebyggande för att undvika framtida skador inom vården.
Vårt skadeförebyggande arbete inkluderar över 20 olika säkerhetsprojekt, som alla syftar till att göra vården säkrare. Samtidigt som vi varje år genomför över 80 olika föreläsningar och utbildningssatsningar för landets vårdpersonal. Allt för att göra vården säkrare för oss alla.
Vi ägs och finansernas av våra ägare, landets 21 regioner.