VÄLKOMMEN TILL LÖF

Vi är regionernas ömsesidiga försäkringsbolag och finns för dig som har drabbats av en undvikbar patientskada.

Vi utreder skador som skett inom regionfinansierad vård. Skadan måste ha varit undvikbar för att ersättning ska kunna lämnas.

Läs mer

Innan du gör en anmälan, läs igenom vad försäkringen omfattar.

Läs mer

Ersättning beräknas enligt skadeståndsrättsliga grunder, vilket innebär att samma ersättning lämnas som om ärendet skulle ha prövats i allmän domstol.

Läs mer
Människor som har ett möte

Vad händer när du gjort en anmälan?

När din anmälan kommer in till oss bedömer vi vilka uppgifter som krävs för att utreda ditt ärende. Vi behöver ofta patientjournaler från den vårdenhet där patientskadan inträffade, bland annat röntgenbilder och operationsberättelse. Observera att du själv inte behöver skicka in några journaler till oss, men för att vi ska kunna beställa handlingar från aktuella vårdgivare behöver vi ditt skriftliga samtycke och fullmakt.

Läs mer
Medarbetar på Löf i öppet kontorslandskap

Om Mina sidor

Via vår webbtjänst Mina sidor kan du följa ditt ärende via webben om du gjort en digital skadeanmälan. För att logga in behöver du en e-legitimation. Med denna kan du legitimera dig och göra elektroniska underskrifter. Observera att du endast kan anmäla en skada som drabbat dig själv via våra digitala tjänster.

Läs mer

Intresset för Löfs nya forskningssatsning har varit stort. När ansökningstiden stängde hade över 20 ansökningar från hela landet kommit in. Nu står det klart att tio forskningsprojekt beviljats anslag – med ett sammanlagt stöd på drygt 2,5 miljoner kronor. – Det är glädjande att se så många starka ansökningar med tydligt fokus på att förebygga […]

Läs mer

Löf lanserar nu ett samlat material för suicidriskscreening. Syftet är att ge vårdpersonalen ett konkret stöd för att kunna uppmärksamma och hantera suicidrisk. Materialet skickas ut till samtliga somatiska akutmottagningar i Sverige. Det samlade materialet innehåller bland annat ett fickkort med evidensbaserade frågor och ett strukturerat samtalsstöd, framtaget för att underlätta mötet med patienter i […]

Läs mer

Tydlig kommunikation mellan patient och vårdpersonal minskar risken för att inte få rätt hjälp i tid eller att skadas i vården. Därför har Löf nu tagit fram en patientguide som syftar till att öka patientsäkerheten genom att hjälpa dig som patient att beskriva din situation på ett enkelt och strukturerat sätt. – Bristande kommunikation är […]

Läs mer