HemOm ossWebbtillgänglighetTillgänglighetsredogörelse digital tjänst

Tillgänglighetsredogörelse digital tjänst

Du ska kunna använda Löfs digitala tjänst (Mina sidor) på ett bra sätt oberoende av vilken funktionsvariation du har eller vilken teknik du använder. Vi arbetar ständigt med att öka tillgängligheten på vår digitala tjänst för att tjänsten ska vara enkel att använda och för att leva upp till lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.

Hur tillgänglig är den digitala tjänsten?

Vi är medvetna om att det förekommer några delar av tjänsten som inte är helt tillgängliga. Om du har synpunkter kring tjänstens tillgänglighet, uppskattar vi att du hör av dig och berättar. Det är viktig information i vårt arbete med att förbättra tillgängligheten.

Här nedan redovisar vi de brister som finns inom digital tillgänglighet för vår digitala tjänst.

Länkarna nedan leder till detaljerad information om vilka tillgänglighetsproblem du kan möta i olika användningssituationer.

Vad kan du göra om du inte kan använda delar av tjänsten?

Om du behöver innehåll från Löfs tjänst som inte är tillgängligt för dig, men som är undantaget från lagens tillämpningsområde enligt beskrivning nedan, kan du kontakta oss på följande sätt:

  • Skicka e-post till webbtillganglighet@lof.se
    • Vi kommer att besvara ditt e-postmeddelande så snart som möjligt, och senast inom fem arbetsdagar.
  • Ring 08-551 010 00
    • Våra ordinarie telefontider är helgfria vardagar mellan kl. 8.00-16.15.

Rapportera brister i tjänstens tillgänglighet

Vi strävar hela tiden efter att förbättra tjänstens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, kontakta oss genom att:

  • Skicka e-post till webbtillganglighet@lof.se
    • Vi kommer att besvara ditt e-postmeddelande så snart som möjligt, och senast inom fem arbetsdagar.
  • Ring 08-551 010 00
    • Våra ordinarie telefontider är helgfria vardagar mellan kl. 8.00-16.15.

Tillsyn

Myndigheten för digital förvaltning har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter kan du kontakta Myndigheten för digital förvaltning.

Teknisk information om tjänstens tillgänglighet

Den här tjänsten är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service och de flesta sidorna uppfyller lagkraven. Vår ambition är att löpande åtgärda kända tillgänglighetsproblem. Otillgängliga delar beskrivs nedan.

Innehåll som inte är tillgängligt

Det innehåll som beskrivs nedan är på ett eller annat sätt inte helt tillgängligt.

Bristande förenlighet med lagkraven

Problem vid användning utan synförmåga
  • Det förekommer länkar där länkens syfte inte är helt tydligt.
  • Det förekommer statusmeddelanden om resultat som inte hamnar i fokus.

Problem vid användning med nedsatt synförmåga
  • Det förekommer länkar där länkens syfte inte är helt tydligt.
  • Det förekommer statusmeddelanden om resultat som inte hamnar i fokus.

Problem vid användning med nedsatt finmotorik eller styrka
  • Det förekommer statusmeddelanden om resultat som inte hamnar i fokus.

Problem vid användning med kognitiv nedsättning
  • Det förekommer funktioner där användare inte ges möjlighet att ångra, korrigera eller bekräfta.

 

Hur vi testat webbplatsen

Visma Consulting AB har gjort en oberoende granskning av vår webbtjänst Mina sidor.

Senaste bedömningen gjordes i augusti 2021.

Redogörelsen uppdaterades senast den 26 oktober 2021.